Šifra projekta: V5-2331
Razpis: Javni razpis za (so)financiranje raziskovalnih projektov za leto 2023
Nosilec: Univerza v Novem mestu Fakulteta za poslovne in upravne vede
Partnerja: Univerza v Novem mestu Fakulteta za ekonomijo in informatiko in Univerza na Primorskem, Fakulteta za management
Celotna vrednost projekta: 80.000,00 EUR
Podatki o financiranju: Projekt sofinancirajo Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije, Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo Republike Slovenije ter Ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj
Začetek: 1. 10. 2023
Konec: 31. 3. 2025
Vodja projekta: izr. prof. dr., dr. sc. (Republika Hrvaška) Sergej Gričar
Kontaktna oseba: izr. prof. dr., dr. sc. (Republika Hrvaška) Sergej Gričar, sergej.gricar@uni-nm.si, 07 393 00 37
Opis projekta:
Razvoj urbanih območij je drugačen kot izpred 40 let. Problem, ki je izziv na projektu je, da je v Sloveniji preveč avtomobilskega prometa, ki povzroča onesnaževanje okolja, ima sedeč način mobilnosti, prometne zamaške in s tem povezan stres, veliko porabo resursov, kot sta energija in zavzemanje prostora (ceste, parkirišča) ter vzdrževanje. Na drugi strani je uporaba koles(a) cenejša, povzroča manj emisij in stresa ter je za prebivalstvo glede na dohodke bolj dostopno. Nenazadnje avti iz mest izrinjajo ljudi, medtem ko kolesa vračajo mestom življenje. Uspešno so se s izzivom soočili na Danskem v glavnem mestu, kjer ulice danes, nasprotno s sedemdesetimi leti, uporabljajo skoraj izključno kolesarji. Projekt naslavlja primerjalno razvojno vprašanje implementacije trajnostnega dnevnega prevoza na delo in študij v slovenska mesta, ker javni prevoz ne pokriva vseh potreb vsakodnevnih prevozov. Zato je cilj ugotoviti način implementacije trajnostnega načina prevoza vzorčnih mest v Slovenijo pri uporabi kolesa za prevoz na delo.
V predlaganem projektu bomo cilje uresničili po naslednjih korakih, v šestih delovnih sklopih. Prvič analiza dobrih praks v drugih državah EU, z izhodiščem Copenhagenize.com (2007) in njihovim indeksom. Drugi korak je analiza predhodne literature o trajnostnih prevozih. Tretji korak vključuje kvalitativni metodi: intervjuje s slovenskimi menedžerji in anketo med zaposlenimi, tj. dnevnimi migranti. Za obravnavo anketnih podatkov bosta uporabljeni regresijska analiza in faktorska analiza. Naslednji korak je zbiranje sekundarnih podatkov iz statističnih uradov, da bi ugotovili, ali med zaposlenimi v Sloveniji obstaja težnja po uporabi trajnostnega prevoza in njihova analiza z uporabo ustrezne opreme (OxMetrics) za kointegracijo, ki bi primerjala drseča povprečja časovnih vrst. S pridobljenimi podatki pripravimo shemo, ki bi bila testirana znotraj 5 organizacij. Zato bomo v raziskavi ugotavljali ekonomske, psihosocialne, okoljske, urbanistične in osebnostne determinante. Vključeno bo mapiranje emisij CO2. Rezultati so predvideni predvsem s primerjalno analizo različnih izvajajočih se praks v EU. Drugič, ekonometrična analiza poda trende dnevne mobilnosti med zaposlenimi v državi, predvsem v analiziranih mestih. Tretjič, anketa in intervju podata sedanje razmišljanje o vsakodnevni vožnji med zaposlenimi, vključno s politiki. Četrtič, struktura in strategija urbanizma bosta analizirani, da bi pridobili sedanje in prihodnje trende, ki jih je potrebno združiti s prejšnjimi koraki, vključno z mapiranjem TPG. Končni rezultat je predlog modela v obliki poslovnega načrta/sheme za trajnostno dnevno vožnjo, kjer se bo za vse ovire uporabe take mobilnosti (vreme, življenjski slog, sanitiranje, disciplina (6 ur) delovnika, urbanizem, itd.) pripravilo primerne rešitve. Ustrezna uporaba kolesa je prednostna motivacija za ta projekt.
V projektu bomo skušali zapolniti vrzel na področju raziskovanja trajnostnega prometa, ker v Sloveniji nimamo celovite obravnave problema zmanjševanja avtomobilskega prometa. Zato bomo z izvedbo primerjalne analize uspešnih trajnostnih praks prevoza na delo, zbiranjem in analizo kvantitativnih in kvalitativnih podatkov o vedenju pri prevozu na delo in dejavnikih, ki nanj vplivajo, ter razvojem na dokazih temelječih priporočil za urbanistično načrtovanje in političnimi posegi za spodbujanje zelenega prevoza, dosegli poudarek na kolesarstvu.
Družbeni prispevek naslavlja izziv, da naj vključevanje trajnostnih vsakodnevnih prevozov med zaposlenimi v Sloveniji temelji na Razvojni strategiji Slovenije 2030. Model bo predlagal dohodninsko olajšavo v znesku za kolesarje in višje davke na avte, ki sta že splošno sprejeta v drugih regijah v EU. Zato shema ponuja idejo o decentraliziranih odločitvah med politikami znotraj mest. Na koncu bodo analizirane tudi koristi za zdravje zaradi preventive. Poleg klasične stroškovne analize, bi to analizirali z uporabo umetne inteligence in ekonometričnega modela.
Cilji:
1. Uvod, postavitev tima
2. Pregled dobrih praks
3. Pregled literature
4. Zbiranje in analiza podatkov
5. Rezultati in ugotovitve
6. Poslovni načrt ali predlog
7. Testiranje in implementacija
8. Zaključek
9. Razširjanje in načrt za prihodnje delo
Delovni sklopi:
DS 1: ZAČETEK PROJEKTA IN PREGLED LITERATURE
Trajanje: 1-2 meseca
Cilj: Vzpostaviti temelje projekta in začrtati pot do cilja/rezultatov projekta
Aktivnosti: 1) Izvedli bomo začetni sestanek projekta in ustanovili projektno skupino, 2) določili bomo cilje projekta, obseg in rezultate ter 3) izvedili bomo obsežen pregled literature o praksah mestnega prevoza, pri čemer se bomo osredotočili na dobre prakse iz drugih držav EU in ustrezne empirične raziskave.
Rezultat DS 1: Doprinos k znanosti
DS 2: IZBOLJŠANJE KOLESARSKE INFRASTRUKTURE
Trajanje: 3 mesece
Cilj: Izboljšati kolesarsko infrastrukturo za spodbujanje in olajšanje trajnostne vožnje na delo.
Raziskovalna vrzel: Pregled najboljših praks iz držav EU z uspešno kolesarsko infrastrukturo, kot sta Kopenhagen in Amsterdam ter belgijske sheme. Analizirali bomo njihove strategije, načrte in procese izvajanja.
Metodologija: Izvedli bomo obiske na kraju samem, analizirali bomo študije primerov in zbrali podatke o načrtovanju kolesarske infrastrukture, vključno s parkirišči za kolesa, servisnimi točkami in preoblikovanjem pasov.
Rezultat DS 2: Parkirišča za kolesa, Servisne točke za kolesarje; Galerija slik z arhivsko primerjalno analizo (razstava online&onsite)
DS 3: TRANSFORMACIJA KULTURE VOŽNJE NA DELO IN FAKULTETO
Trajanje: 4 mesece
Cilj: Spodbuditi kulturni premik k trajnostnim praksam vožnje na delo, zlasti kolesarjenju, s spremembo ozaveščenosti in vedenja.
Raziskovalna pot/vrzel: pregled obstoječe literaturo o teorijah o spremembi vedenja in intervencijah, povezanih z navadami pri vožnji na delo in pridobivanje sekundarnih podatkov o količini avtomobilov, prevoženih kilometrih, ter kolesih
Metodologija: Izvedli bomo ankete, intervjuje in fokusne skupine, da bi razumeli trenutne odnose in vedenje pri vožnji na delo. Izvajati ciljno usmerjene kampanje ozaveščanja in pilotne intervencije za spodbujanje kolesarjenja. Ter analizirali podatke s pomočjo sodobne ekonometrične in statistične analize. Merjenje in lociranje emisij CO2 in TGP v Novem mestu in Ljubljani
Rezultat DS 3: Drseči delovni čas, Sprememba commuting kulture
DS 4: RAZVOJ POLITIKE IN DOLGOROČNE STRATEGIJE
Trajanje: 5 mesecev
Cilj: Razviti celovit politični okvir in dolgoročno strategijo za trajnostno vsakodnevno vožnjo v Sloveniji, začenši z mesti Novo mesto in Ljubljana.
Raziskovalna pot/vrzel: Pregled ustreznih nacionalnih in regionalnih politik, prometnih načrtov in strategij urbanega razvoja.
Metodologija: Vključevanje deležnikov preko delavnic, okroglih miz in strokovnih posvetov. Analiziranje podatkov o prometni varnosti, medregionalnem povezovanju in vplivu prilagodljivega delovnega časa na vzorce prevozov na delo.
Rezultat DS 4: Dohodnina, Varnost v prometu, Preoblikovanje obstoječih voznih pasov, Medregijsko povezovanje
DS 5: OCENA UČINKA IN EVALVACIJA
Trajanje: 4 mesece
Cilj: 1) Ocena vpliva in učinkovitosti rezultatov in intervencij projekta. Uporaba tehnik umetne inteligence, kot so algoritmi strojnega učenja, za prepoznavanje vzorcev in predvidevanje voženj, 2) Uporaba ekonometričnih modelov za izvedbo analize stroškov in oceno gospodarskih koristi trajnostnega prevoza na delo
Raziskovalna pot/vrzel: Zbiranje podatkov o vzorcih vožnje na delo, stopnjah kolesarjenja, kazalnikih prometne varnosti in spremembah v kulturi vožnje na delo. Sodelovanje z izbranimi organizacijami, kot so univerze in vladni organi, da preizkusimo in ocenimo predlagane spremembeSpremljati in ocenjevati učinkovitost izvedenih ukrepov
Metodologija: 1) Uporaba kvantitativnih metod, kot so ankete in analiza sekundarnih podatkov, da ocenimo vpliv projekta na vedenje pri vožnji na delo. 2) Izvedemo kvalitativne ocene, da zberemo povratne informacije od udeležencev. Merjenje in lociranje emisij CO2 in TGP v Novem mestu in Ljubljani. 3) Za analizo zbranih podatkov uporabimo umetno inteligenco in ekonometrične modele.
Rezultat DS 5: Doprinos k znanosti, Implementacija/uporabnost rezultatov po končanem projektu, Digitalizacija po končanem projektu
DS 6: DELOVNI PAKET ZA RAZŠIRJANJE: PRENOS ZNANJA IN OZAVEŠČANJE
Trajanje: Ves čas trajanja projekta (18 mesecev)
Cilj: razširjanje projektnih ugotovitev, najboljših praks in političnih priporočil ustreznim deležnikom in širši javnosti.
Raziskovalna pot/vrzel: sestavili bomo projektna poročila, raziskovalne dokumente in povzetke politik.
Metodologija: Organizirali bomo delavnice, konference in javne dogodke za izmenjavo rezultatov projekta. Razvili bomo spletno stran projekta, objaviti članke v znanstvenih revijah in sodelovali bomo z mediji.
Rezultat DS 6: Dolgoročna strategija (pisni dokument), Komunikacija z javnostjo. Združiti ugotovitve iz prejšnjih delovnih paketov v celovit poslovni načrt/shemo, ki ga/jo predamo v upravljanje.
SPLOŠNO |
O FAKULTETIPredstavitev fakultete |
ŠTUDENTI |
ŠTUDIJVpis |
ŠTUDIJSKI PROGRAMI |
KONTAKTNI PODATKIUniverza v Novem mestu |
Copyright © Univerza v Novem mestu Vse pravice pridržane |
Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje
Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.